משרד עורכי דין חצבני ושות' מעמיד לרשותכם מעטפת מקצועית ואיכותית של שירותים בתחום המשפט האזרחי-מסחרי.
תחומי התמחות
פרסום לשון הרע נגד עסקים וחברות הוא תופעה רווחת בעידן המודרני, שבו מידע זורם במהירות ויכול להתפשט בתוך שניות ברשתות החברתיות ובמדיות דיגיטליות שונות. מדובר בפרסום של אמירות או כתבות, לעיתים דברי דיבה בוטים ולעיתים חצאי אמיתות, אשר פוגעים בשם הטוב, במוניטין או בקניין הכלכלי של החברה או העסק. פרסום כזה יכול להופיע בעל-פה, בכתב, במדיה המסורתית, באתרי חדשות, בפורומים, ובמיוחד ברשתות החברתיות דוגמת פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ולינקדאין.
הנזק שפרסום לשון הרע עלול לגרום לעסק או חברה הוא עצום: פגיעה תדמיתית חמורה, אובדן לקוחות, ירידה במכירות, אובדן עסקאות, פגיעה בשווי מניות, עזיבת שותפים עסקיים או משקיעים, ואף פגיעה במעמד הציבורי ובמוניטין שנבנה לאורך שנים. בעידן של שקיפות וחשיפה מתמדת, מילה אחת פוגענית עלולה להסב נזק בלתי הפיך לעסק או למותג.
המחוקק נתן לכך מענה במסגרת חוק איסור לשון הרע, אשר מאפשר גם לעסקים ולחברות להגיש תביעות נזיקיות כנגד מפרסמים. על פי החוק, ניתן לתבוע פיצוי של עד 50,000 ₪ (צמוד למדד; נכון לשנת 2023 עומד הסכום על כ־80,000 ₪) ללא הוכחת נזק, אם יוכח שהפרסום מהווה לשון הרע, כלומר שהוא עלול היה לפגוע בעסק, במשלח היד או במקצוע. במקרים חמורים שבהם יוכח כי הפרסום נעשה בזדון, מתוך כוונה לפגוע או בחוסר תום לב, ניתן לתבוע פיצוי כפול עד כ־160,000 ₪ (נכון לשנת 2023).
יחד עם זאת, החוק גם מעניק למפרסמים הגנות שונות, ובהן: "אמת דיברתי" (כאשר הפרסום נכון ועונה על עניין ציבורי), פרסום שנעשה בתום לב, הבעת דעה, סאטירה או פרסום שיש בו עניין ציבורי מובהק. לכן, תביעה בלשון הרע מחייבת ליטיגטור מנוסה שיידע לבסס את עילת התביעה בצורה נכונה, להתמודד עם טענות ההגנה הצפויות, ולמצות את מלוא הזכויות של הלקוח.
משרדנו בעל ניסיון עשיר בייצוג עסקים, חברות ותאגידים, וכן נושאי משרה בכירים, מנכ"לים, דירקטורים, בעלי מניות ובעלי תפקידים נוספים, בהליכים משפטיים מכוח חוק איסור לשון הרע. אנו מייצגים לקוחות בתביעות פיצוי בגין פרסומים משמיצים, לרבות בקשות דחופות לצווי מניעה להסרת פרסומים פוגעניים, איתור גורמים אנונימיים שפרסמו תכנים מזיקים, וייצוג הן בתביעות יזומות והן בהגנה מתביעות שווא.
בנוסף, משרדנו מעניק ייעוץ מונע לעסקים וחברות, כיצד להתמודד עם מצבי משבר תקשורתי, איך להגיב לפרסום שקרי ברשתות החברתיות, ואיך לבנות אסטרטגיה משפטית ותקשורתית נכונה לשמירה על המוניטין העסקי. השילוב בין ידע משפטי מעמיק לבין ניסיון מעשי בניהול תיקים מורכבים בתחום זה, מאפשר לנו להגן על האינטרסים של לקוחותינו באופן מיטבי.
שירותי המשרד בתחום לשון הרע נגד עסקים וחברות כוללים, בין היתר:
- ייצוג בתביעות לשון הרע בשל פרסומים בתקשורת ובאינטרנט – טיפול בתביעות הנוגעות לכתבות עיתונאיות, ראיונות, טוקבקים, פוסטים ברשתות החברתיות, בלוגים, אתרי חדשות ופורומים מקוונים.
- התמודדות עם תופעת השיימינג נגד עסקים – ייצוג עסקים וחברות שנפגעו מפרסומים פוגעניים ברשתות החברתיות, לרבות בקבוצות פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, טוויטר ועוד. השירות כולל ניהול מו"מ להסרת תכנים, נקיטת צעדים משפטיים דחופים לקבלת צווי מניעה, ותביעות לפיצוי כספי בגין הנזק למוניטין העסקי.
- פרסומי לשון הרע מול לקוחות ומתחרים – טיפול במצבים בהם לקוחות לא מרוצים מפרסמים ביקורות כוזבות או מטעות, או כאשר מתחרים עסקיים מפיצים מידע שקרי במטרה לפגוע במוניטין ובפעילות העסק.
- לשון הרע בהקשרים פיננסיים וכלכליים – ייצוג חברות שנפגעו מפרסומים שהובילו לירידה בערך מניות, פגיעה בהשקעות או הסרת תמיכה של בנקים וגופי מימון, לרבות תביעות כנגד הגורמים שפרסמו את הדברים.
- פרסומים נגד נושאי משרה – ייצוג מנכ"לים, דירקטורים, בעלי מניות ונושאי משרה נוספים, שנפגעו מפרסומים אישיים הפוגעים הן בשמם הטוב והן במוניטין החברה שאותה הם מייצגים.
- טיפול בהליכים מקדמיים ודחופים – הגשת בקשות לצווי מניעה זמניים לצורך עצירת הפצת פרסומים פוגעניים, הסרת תכנים מהרשת, הגשת בקשות לחשיפת פרטי משתמשים אנונימיים, וניהול הליכים מזורזים לשמירה על המוניטין העסקי.
- ייעוץ מונע לעסקים – מתן ייעוץ משפטי שוטף בנוגע להתנהלות נכונה במישור התקשורתי והדיגיטלי, ניסוח תגובות פומביות במצבי משבר תקשורתי, וליווי משפטי במצבים של פגיעה במוניטין העסקי.